Bisikan cinta..

Hembusan nafas baru yang lahir tatkala senja menjelma, cukup menyinar kehidupan yang hampir goyah. Beraraknya awan mendung berganti awan cerah cukup menggembirakan jiwa sang pencinta. Detik2 kehidupan baru yang disulam dengan benang2 ceria banyak mengajar jiwa sang pencinta agar terus menerima cinta. Jika dahulunya berakhir sebuah diari cinta telah menutupkan hati seorang insan yang begitu setia pada jiwa yang berbeza, kini semuanya sudah berubah. Kelahiran sekuntum bunga yang semakin hari semakin mekar di laman hati jiwa pencinta kini kian harum seantaranya.

Jika dahulu benih yang terbang bebas dibawa angin semakin liar ditiup angin, namun kini telah diketemukan permukaan yang subur untuk disemai dan terus berbunga. Disiram dengan minuman kasih serta sayang..belaian dan juga kesetiaan..semakin hari semakin mekar si bunga menghirup udara cinta. Kesabaran yang sering dituntut dalam mengabdikan sebuah kehidupan seringkali menjadi tuntutan dalam setiap perjalanannya. Biarpun ribut melanda, panas terik yang cukup menyeksakan, namun semuanya adalah liku2 kehidupan yang harus ditempuhi sang pencinta. Kini sang bunga semakin mekar dalam laman jiwa si pencinta.

Terkenang jauh masa silam yang pernah menghiris hati sang pencinta. Cukup menyeksakan hingga ajal menjadi tarikan pemikiran pada waktu kalanya. Kini semuanya tinggal sejarah di satu sudut memori yang tidak mampu dilupuskan sang pencinta. Hanya doa yang mampu ditinggalkan agar semuanya sentiasa dalam keadaan tenang dan bahagia bersama laman baru kehidupannya. Kerna semuanya sudah banyak berubah dengan kehadiran bunga yang cukup tak tersangka oleh jiwa pencinta...

Memang benar jika dikatakan cinta itu indah. Saat2 terjalinnya sebuah ikatan jiwa. Namun hakikat sebenarnya, hanya sang pencinta yang merasakannya. ketabahan dan juga kesabaran menjadi kayu pengukur dalam setiap hubungan. Apatah lagi pengorbanan yang kerap kali mendesak jiwa pencinta. Jika ditanya pada ribuan jiwa, xkan pernah menyatakan cinta itu durjana. Hanya keindahan menjadi bualan awal hingga akhirnya. Namun jika diselami jiwa yang pernah terguris hatinya, cukup gerun untuk didengarnya. Tatkala bahtera yang megah belayar di lautan luas, meredah lautan yang cukup bergelora tiba2 dilibas ombak yang memecahkan hampir keseluruhan bahteranya. Dan akhirnya terkaramnya ia jauh didasar lautan yang gelap lagi sepi. Yang tidak akan mampu diterokai walau jauh diselami. Terkuburnya ia bagai tidak pernah wujud epik pelayaran merentasi lautan mengelilingi dunia ini.

Namun itu hanya sejarah yang tidak perlu diungkai. Yang berlalu biarkan ia berlalu tanpa meninggalkan kesan di sanubari. Bisikan cinta pada jiwa pencinta perlu dipeliharai. Agar tidak lagi tercoretnya sejarah dalam memori hidup ini. Sang pencinta semakin matang dalam memilih pilihan hidupnya. Yang pergi tetap akan pergi dan yang pergi pasti ada pengganti. Syukur pada Illahi kerna yang pergi digantikan dengan yang lebih bererti juga yang lebih disayangi. Mungkin cinta itu sukar untuk dilafazkan dengan kata2 juga tingkah lakunya, kerna kadangkala ujian yang perlu diterokai untuk kepastian hidup ini perlu direntasi kerna itulah yang akan disatukan dalam kehidupan. Yang akan menjadi sebuah diari yang xkan ada helaian terakhirnya dalam pencintaan...

19 comments:

pija said...

best bace dis post!! =)

BiNg!! said...

thnk....

eza erneza said...

anda menulis dr hati anda?? he``` agak mengayat hati...

BiNg!! said...

untuk hiburkan hati yg tersyg....

pija said...

bgsnye nak hiburkan hati org trsyg!
jarang guys buat buat blog nyway kan? =)

BiNg!! said...

huhuhu..ramai je..cuma malas nk menaip..ni pun bt ble bosan n strees..saja nk bercerita..

Anonymous said...

bing
pesal byk bunge je kt cni
'si pemalu' tu i tak nmpk lak :P

BiNg!! said...

huhuhu..nth..mna la i tau..adoi!!!

SoPEX da SPiKY said...

bing..ak nk rekomen ko kat syarikat alaf 21..mesti die amek ko jd writer novel punye..ramlee awang murshid pon klh..

BiNg!! said...

huuhuhuhu...byk r ko..aku nk cmpak mna bju aku tuh..dah jauh dah bang oi!!!!

Alexander_Drago said...

kimak... jiwang cm haram natang nih...

BiNg!! said...

huhuhuhu..aku kn jambu ko....lupa dah????

Unknown said...

omg,..kau ni bing yg aku kenal ker?
babi gile jiwang,..geli sial

hahahahah

BiNg!! said...

adoi..dia dah dtg dah..ish,semak jee..nyesal view page dia..adoi~!!!!

Alexander_Drago said...

eh... yeke?? ahahaha.... kimak la jiwang cm sial............

BiNg!! said...

ko ni..mencarut je keje...adoi!!!!

Baker's Kitchen said...

nk menyebok kt sini...hee~

BiNg!! said...

xleh!!!

Baker's Kitchen said...

boleh la... :)